22 November 2017

Travel Gamble Dalam Malaysia


Assalammualaikum...

Sebenanrnya dah lama dah entry ni terperap dalam hati nak buat,ni baru ada kesempatan masa nak tulis pengalaman travel dalam malaysia (gamble/lone ranger/backpaking)
Bila mana kita dengar perkataan travel ni memang seronok dan tidak dapat dinafikan keseronokan dia lagi-lagi bila pergi travel dengan keluarga,sahabat,group fb dan sebagainya. Feeling dia tu lain tapi yang kita nak share adalah travel sorang-sorang.

Sebelum lebih lanjut dengar nasihat ni untuk yang baru mula-mula nak travel lone ranger tu "JIWA KENA KENTAL,BERANI, TIDAK TAHU MALU" bak lagu atmospera, itu je klu nal lone ranger.


Image result for backpacking quotesSecara umumnya admin tidak penah minat pun travel-travel ni tapi bila dah pergi sana sini rasa seronok bronok di buatnya dari situlah bermulanya jejak kaki lone ranger rasa tenang tidak perlu risau siapa-siapa just risau diri sendiri,rasa puas sebab tidak terikat dengan waktu, kita dah tahu limit diri kita sendiri sampai mana so (ikut stamina individu masing-masing). Tetapi tidak semuanya suka travel ada yang kata buang duit,takut,penat.buang masa.
Pada pendapat admin itu hanyalah pandangan individu itu sendiri "tepuk dada tanya selera" dan mungkin juga ada sebab-sebab tertentu yang kita sendiri tidak tahu tentang kehidupan seseorang itu, So tak boleh nak cakap apa lain orang lain pemikiran lain pandangan.


Jadi travel dalam malaysia sebenanrnya  tidak lah pakai duit banyak pon lain lah kalau korang ni nak tido 3-5 start makan 4-5 start memang pakai duit banyak lah cuma yang mungkin pakai duit sikit fly ke sabah/sarawak (#tips nak murah tempah tiket awal) kena bayar burung besi.

Travel dalam malaysia sangat-sangat mudah dan senang.
1.Transport "bas,uber,grab,tren,lrt,kereta kan ada" (#tips jimat naik kemudaan awam/kereta yg jimat)
2.Makanan Halal "bab ni senang dapat kiri kanan atas bawah" orang kata petik jari je.☺
3.Hotel "kena pandai buat bandingan ikut selera masing-masing"

Travel dalam malaysia ni jangan takut sangat sebab dalam malaysia hanya perlu perhati-hati dan peka dengan keadahan sekeliling itu je. anggap je diri tu bukan dari malaysia.



#tips kalau anda mahu pergi secara gamble dalam malaysia :
- Tengok long trip brapa lama.
- Jangan bawak barang yang tidak diperlukan.
- Pandai handle duit.
- Buat selidik sedikit m'genai tempat "kemudahan+makanan"
- Berdua/bertiga kalau tiada keberanian "gamble ok"
- Duduk hotel murah.
- Baju yang sesuai.
- oleh-oleh jangan tak beli.. hihi
- Bergambar jangan lupa.. hkhk
- Banyakkan minum air.

ini jelah yang perlu korang focuskan kalau nak travel dalam malaysia.

Dalam setiap benda yang kita buat hari-hari ada jak terselit pengajaran cuma dari kita sendiri sama ada nampak atau tidak nampak begitu jugalah dalam travel ni boleh dapat knowledge dekat malaysia je dah macam-macam pelat,pehel,budaya. Kalau korang travel gamble/lone ranger korang akan akan jadi lebih berani, korang akan lebih menghargai,lebih rasa bersyukur.

kalau dah banyak ilmu travel kat malaysia boleh buat duit tu...

nanti pengalaman travel tulah yang korang boleh share-sahre dekat anak korang huhu...

Image result for backpacking quotes manrasa jalan-jalan VC dengan family and travel gamble tak sama rasa dia. klu rasa-rasa tak mencabar boleh try hiking lone ranger hihihihi admin dah rasa hiking sorang-sorang perasaan admin berani+naktaknak+berserah sampai salah jalan dalam hutan patah balik,berpusing tempat yang sama tapi akhirnya sampai jugak (NEVER GIVE UP)


so itu sahaja yang dapat admin kongsikan untuk anda....
Terima Kasih
kepada pembaca blog ini..☺ൠ☺☺

No comments: